Talent is schaars, er zijn veel openstaande vacatures en de kans dat jouw
arbeidsmarktconcurrenten azen op dezelfde talenten als jij is groot. Merk je dat het
ook in jouw onderneming lastig is om de juiste collega’s en stagiairs (collega’s van de
toekomst!) aan te trekken? Dan ontbreekt het je waarschijnlijk aan een
onderscheidend en aantrekkelijk werkgeversmerk. Nick Ebbers van Fervent Digital
legt uit wat je daaraan kunt doen.

“Tegenwoordig solliciteer je als werkgever bij de werknemer, in plaats van andersom.” Ik
hoor het bij bijna al onze klanten. Het tekort aan goede mensen is voor de meeste bedrijven
de grootste belemmering van hun groei vandaag de dag. En dan is er nog iets interessants
aan de hand. Waar je voorheen je arbeidsmarktconcurrent nog kon aftroeven met
aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, is dat nu niet meer genoeg.

Cultuur boven salaris

De starters, stagelopers en afstudeerders van nu kiezen hun werkgever allang niet meer
(alleen) op basis van een goed salaris. Zij hechten des te meer waarde aan de cultuur
binnen het bedrijf, de mensen en het gevoel van betekenis te kunnen zijn. Ik merk het bij
elke sollicitant die ik spreek. Zij willen weten in welke cultuur zij straks terecht komen, hoe
hun toekomstige collega’s in het leven staan, aan welke hogere doelen zij bijdragen en hoe
ze zich kunnen ontwikkelen tot een volgend niveau.
Het mooie is dat je hier in je communicatie perfect op kunt inspelen. Deze ‘eigenschappen’
kun je uitgebreid uitlichten op je werken-bij-website, in je vacaturevideo’s en in werken-bij-
campagnes. Allemaal middelen die je kunt ontwikkelen vanuit een goede employer branding
strategie.

Duurzaam groeien met employer branding

Let op: employer branding is dus méér dan alleen het ontwikkelen van middelen. Voordat je
bij deze middelen uitkomt, moet je weten wat je onderscheidende factoren zijn, waar je
doelgroep zich bevindt en met welke boodschap je hen aan je kunt binden. Daar gaat een
strategisch en creatief proces aan vooraf.
Werken aan je employer branding is een lange termijn traject waarmee je uiteindelijk, mits je
het goed aanpakt, je bedrijf onweerstaanbaar maakt voor potentiële collega’s. En dat niet
alleen: je behoudt en betrekt ook huidige medewerkers én verbetert het algehele imago van
je bedrijf. Geen quick fix dus, maar een duurzame manier van groeien die je bedrijf op
termijn op alle vlakken kan laten groeien.

Aan de slag!

De eerste stap naar een doorlopende stroom van nieuwe aanwas? Dat is haarscherp krijgen
welke unieke waarden jij bezit als werkgever, wat de cultuur is binnen je bedrijf en aan welk
hoger doel jouw mensen bijdragen. Vervolgens koppel je daar een boodschap aan die je
middels verschillende uitingen (website, video, campagnes) laat landen bij je doelgroep. Mijn
collega Jesse, strateeg bij Fervent Digital, schreef er een uitgebreid blog over;
https://www.fervent.digital/blog/hoe-je-met-employer-branding-de-juiste-mensen-aan-jouw-
organisatie-bindt/

Kun je bij bovenstaande stappen wel wat hulp gebruiken? In een strategische sessie
brengen we alle belangrijke elementen in kaart. Neem gerust contact op via
nick@fervent.digital.