Hoe maak je jouw LinkedIn profiel aantrekkelijk voor werkgevers?

LinkedIn is een zakelijk platform dat voornamelijk wordt gebruikt door mensen die op zoek zijn naar een nieuwe stage of baan. Bedrijven en recruiters gebruiken het platform om kandidaten te vinden voor vacatures.

Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe stage of baan adviseren we je om een profiel op het platform aan te maken (mits je er nog geen hebt). LinkedIn geeft je de mogelijkheid om jezelf te profileren en om je (zakelijke) netwerk op te bouwen en vervolgens uit te breiden.

Veel werkgevers gebruiken LinkedIn om bijvoorbeeld voor en tijdens de sollicitatieprocedure na te gaan wie jij bent en hoe jouw carrière verloopt.

Waar moet een goed profiel op LinkedIn aan voldoen?

Een professionele profielfoto

Volgens cijfers van LinkedIn hebben profielen met een foto 11 keer meer kans om de aandacht van andere gebruikers te trekken. Zorg er dus voor dat je een foto toevoegt aan jouw LinkedIn-profiel. Wil jij direct een goede indruk maken op werkgevers? Upload dan een professionele foto en geen selfie, vakantiefoto of ‘party’ foto!

Een pakkende headline

De LinkedIn headline is een van de eerste onderdelen die werkgevers zien als ze jouw profiel bezoeken. In de headline vertel je in 120 tekens wat je doet en/of wat je te bieden hebt. Gebruik relevante zoekwoorden. Hierdoor verbeter je de vindbaarheid van jouw profiel voor werkgevers en recruiters.

Jouw unieke vaardigheden

Voeg jouw belangrijkste vaardigheden toe en vraag aan connecties (bijvoorbeeld oud-collega’s, docenten of studiegenoten) of ze jouw vaardigheden willen onderschrijven. Veel onderschrijvingen dragen bij aan een sterker profiel.

Je kan maximaal 50 vaardigheden toevoegen aan je profiel. We adviseren er ongeveer 5 tot 10 toe te voegen. Het kan lastig worden voor werkgevers en recruiters om te zien waar je in uitblinkt als je er veel hebt toegevoegd.

Schrijf een samenvatting

De samenvatting is ook een belangrijk onderdeel van jouw profiel. In de samenvatting vertel je wat over jezelf, wie je bent, waar je naar op zoek bent en wat je kunt betekenen voor een organisatie. Gebruik in je samenvatting wederom relevante zoekwoorden zodat je beter gevonden wordt. Daarnaast is het slim om jouw telefoonnummer en/of emailadres toe te voegen. Recruiters en werkgevers kunnen je dan direct benaderen voor stages en banen.

Pas je URL aan

Wanneer je een profiel aanmaakt krijg je automatisch een willekeurige URL aangewezen.

Deze URL kun je zelf aanpassen. Wanneer je de URL personaliseert, naar bijvoorbeeld je voor en achternaam, zul je beter gevonden worden in Google en andere zoekmachines.

Voeg jouw werkervaring en opleidingen toe

Geef in jouw profiel aan welke opleidingen je volgt / hebt gevolgd en bij welke organisaties je werkt / hebt gewerkt. Ook kan je je portfolio, foto’s en presentaties uploaden. Wanneer je je eigen website hebt kan je deze ook toevoegen.

Maak connecties

Breid je netwerk op LinkedIn uit door connecties toe te voegen. Zo kan je bijvoorbeeld vrienden en familie, oude klasgenoten en oud collega’s toevoegen om je netwerk uit te breiden. LinkedIn komt ook zelf met suggesties van mensen die je kunt verbinden. Hoe meer mensen in jouw netwerk, hoe groter de kans is dat je een nieuwe stage of baan vindt via je netwerk.

Wanneer je een uitnodiging verstuurd om iemand toe te voegen aan je netwerk kan je de uitnodiging persoonlijk maken. Soms kan de standaard tekst die LinkedIn opstelt bij een uitnodiging, onpersoonlijk en ongeïnteresseerd overkomen. Het is dus goed om even de tijd te nemen om een bericht te schrijven. Het hoeft natuurlijk niet heel uitgebreid te zijn. Zo kan je bijvoorbeeld naar iets verwijzen dat jullie gemeen hebben. Een gepersonaliseerde uitnodiging vergroot de kans dat het verzoek geaccepteerd wordt.

Bekijk vacatures

Werkgevers plaatsen steeds vaker vacatures op LinkedIn. Op LinkedIn kun je onder het tabblad “vacatures” verschillende vacatures in allerlei sectoren vinden. Er zullen meer vacatures voorbij komen als je lid bent van meerdere (grote) groepen of wanneer je meer contactpersonen hebt.

Wees actief

Een LinkedIn profiel dat minder actief is, wordt minder vaak bekeken dan een profiel dat actief is. Wanneer je actief en op de juiste manier deel neemt aan discussies, kun je jezelf beter zichtbaar maken en hiermee vergroot je ook de kans op een baan. Post daarom regelmatig, bijvoorbeeld één keer per week, een relevante post. Reageer ook op interessante posts en “like” deze.

Volg groepen of bedrijven die voor jou interessant zijn. Ook als je regelmatig meepraat in groepen, kan het voorkomen dat anderen je uitnodigen om een connectie te maken. Dit is dus ook een goede manier om meer contacten op je netwerk te krijgen.

Wil je jouw LinkedIn-profiel laten checken door recruiters of loopbaancoaches?
Ook dat kan op de Talententuin! Reserveer snel jouw gratis ticket!

Laatst geupdate op: woensdag 29 mei 2019
Door: Anouk Rensink

Misschien ook interessant?

Hoe schrijf je een goede motivatiebrief?

Wanneer je gaat solliciteren voor een nieuwe stage of baan wordt verwacht dat je een motivatiebrief meestuurt. Maar hoe schrijf je een goede motivatiebrief? En wat staat er in een goede motivatiebrief? Daar helpen wij je graag bij. Deze/onderstaande tips helpen je op...

Vind jouw droomstage!

De stageperiode vanaf september lijkt nog zo ver weg, maar let op! Voor veel kennisinstellingen is eind juni de deadline voor het vinden van je stage. Wellicht heb je jouw stage al gevonden, maar mocht dat niet zo zijn dan helpen wij je graag verder! Met het vinden...

Share This